קרן פנסיה ותיקה וקרן פנסיה חדשה

כאן תיהיה כותרת נוספת

כאן כותרת קצרה מתחת לכותרת ראשית

גם אתם נבהלים כשמתחילים לדבר איתכם על מושגים פנסיוניים ואין לכם מושג מה הקצבה שתקבלו בפרישה? עשינו לכם סדר בשפה פשוטה עם הסברים על קרנות הפנסיה השונות, ואיך להיערך לקראת הפרישה המתקרבת באופן שיספק לכם ביטחון כלכלי

קרן פנסיה ותיקה או קרן פנסיה חדשה/ צוברת
תוכן עניינים

כשאנחנו שומעים את המילה ״פנסיה״ יש שתי תחושות שונות זו מזו: הראשונה, ״איך בא לי כבר להגיע לשנות הפרישה וליהנות מכספי הפנסיה שלי״, והשנייה – ״אין לי מושג מה יהיה לי בפנסיה, כמה כסף חסכתי, מה אני אקבל ואיך, אני ממש לא מבין בזה״. במאמר שלפניכם נעזור לכם להבין לקראת מה אתם הולכים עם קרן הפנסיה שלכם. נעשה את זה בשפה ברורה, בלי להתפלפל עם הסברים מורכבים, וננסה לעשות את זה כמה שיותר פשוט. ואם אחרי זה עדיין יש משהו לא ברור, תמיד אפשר לפנות אלינו לקבל הבהרות נוספות. אם נראה שיש שאלות שחוזרות על עצמן, נעדכן את המאמר עם המידע שחסר לכם. ואחרי ההקדמה הזו – בואו נצא לדרך. 

מהי קרן פנסיה ומה היא נותנת לכם

עוד לפני שנצלול להסברים על קרן פנסיה ותיקה או קרן פנסיה חדשה, נתחיל עם הסבר קצר על קרן פנסיה. קרן פנסיה היא השם למסלולים שונים של חיסכון עבור שנות הפרישה שלנו והיא כוללת גם מנגנוני ביטוח שאירים למקרה מוות, ביטוח למקרים של נכות ואי כושר עבודה. הסכום החודשי שתקבלו בשנות הפרישה שלכם הוא קצבת הפנסיה החודשית. בקרנות הפנסיה החדשות (צוברות) וביטוחי המנהלים, באופן כללי, קצבת הפנסיה נקבעת לפי הסכום שחסכתם לאורך שנות עבודתכם והפרשתם לקרן, חישובים שונים על פי תוחלת החיים הצפויה, בדרך כלל, והכספים שקיימים בקרן. לאורך השנים, כספי קרן הפנסיה מושקעים באפיקי השקעה שונים ועל כך מצטברים רווחים, הרווחים הללו נוספים לסכום הכולל שממנו נגזרת קצבת הפנסיה. 

מהסכום שאנחנו חוסכים מדי שנה נגבים דמי ניהול. דמי הניהול מפחיתים את הסכום שחסכנו לפנסיה, הם משתנים בין הקרנות והמסלולים השונים, ולכן כדאי להתמקח עליהם,  כחלק מיתר השיקולים בבחירת הגוף המנהל, הקרנות והמסלולים, ושווה להיעזר פה באיש מקצוע.  

צריך לקחת בחשבון שדמי ניהול הינו פרמטר אחד מהשיקולים ולא השיקול העיקרי לכן לפני שאתם עושים צעד כלשהו תתיעצו עם איש מקצוע. כל מבוטח ומבוטחת יכולים לבחור את קרן הפנסיה שלהם ואת מסלול הפנסיה מבין המסלולים השונים שאותה קרן מציעה. חשוב לציין שיש גם קרנות פנסיה ותיקות ותקציביות שבהן לא נצברים סכומים, אלא נצברות זכויות.

קרן פנסיה, בין אם היא ותיקה ובין אם צוברת/חדשה, מבוססת על עיקרון ״ערבות הדדית״, כלומר כל החוסכים משתתפים בסיכון הביטוחי ביחד ומבטחים אחד את השני. קרן הפנסיה גובה מההפקדה החודשית פרמיית סיכון שמכונה עלות כיסוי ביטוחי, או בשפה מוכרת יותר – ריסק, שנגבה מהחוסכים משמש לתשלומי קצבאות שאירים ונכות, שכבר אמרנו שהם חלק מהביטוח הפנסיוני. שימו לב שבביטוח מנהלים, מנגנון האיזון האקטוארי (ערבות הדדית) אינו קיים, וההגנות נובעות מה”חוזה” מול חברת הביטוח המנהלת.

מהי קרן פנסיה ותיקה

הקרנות שמכונות היום קרן פנסיה ותיקה הוקמו במהלך שנות ה-50 ולאחר שהולאמו, הן מנוהלות היום ברובן על ידי גוף שנקרא ״עמיתים״. 

החל מ-1 בינואר 1995 לא ניתן יותר להצטרף לקרן פנסיה ותיקה, אך עמיתים שהיו מבוטחים בקרן פנסיה כזו לפני כן, יכולים להמשיך לחסוך באפיק הזה, והקרנות הוותיקות ממשיכות לנהל את כל הכספים שנצברו גם היום. אם אתם כאן מחפשים מידע על קרן פנסיה ותיקה, כנראה ששנות הפרישה שלכם ממש מתקרבות. 

איך מחשבים את גובה הקצבה בקרן פנסיה ותיקה

ישנם שני מאפיינים של פיהם מחשבים את גובה הפנסיה מקרן ותיקה: השכר הקובע ושיעור הקצבה. חישוב שיעור הקצבה הוא פשוט והוא עומד על 2% עבור כל שנת עבודה, עד מקסימום 70%. את ה-70% הללו מחשבים מתוך השכר הקובע. חישוב השכר הקובע משתנה בין הקרנות ולכל קרן יש שיטה אחרת. אתם צריכים לבדוק מהי השיטה המקובלת בקרן שלכם, אך הנה שתי השיטות העיקריות לחישוב השכר הקובע בקרן פנסיה ותיקה: 

חישוב הממוצעים: כאן יש לנו חישוב מורכב, אבל ננסה להסביר בכל זאת. בשלב הראשון מחשבים את היחס בין השכר שלכם בכל חודש עבודה בהשוואה לממוצע השכר במשק. בשלב השני מחשבים את ממוצע כל היחסים שחושבו קודם לכן לאורך כל התקופה שבה עבדתם. בשלב השלישי לוקחים את התוצאה ומכפילים אותה בשער הממוצע במשק בזמן שבו אתם יוצאים לפנסיה. התוצאה שמתקבלת היא השכר הקובע.

חישוב שלוש השנים: את השכר הקובע מחשבים על פי אותם שלבים שפירטנו בשיטת הממוצעים, אך כאן אנחנו מתייחסים לחודשי העבודה החל מאוקטובר 2003. בנוסף לכך, מחשבים את השכר הממוצע שמתבסס על 36 המשכורות האחרונות. את שתי התוצאות שקיבלנו משקללים לשכר הקובע. 

נדגים זאת כך: עבדתם והפרשתם ברציפות במשך 40 שנים. חישוב שיעור הקצבה עומד על 2% בשנה כפול 40, כלומר הגענו ל-80%. השיעור המקסימלי הוא 70%, ולכן חישוב שיעור הקצבה יהיה לפי 70% ולא 80%. על פי חישוב הממוצעים בקרן שלכם, נגיד שהשכר הקובע הוא 10,000 שקלים. הקצבה שתקבלו היא 70% מתוך 10,000, כלומר 7,000 שקלים. 

דוגמה נוספת: עבדתם והפרשתם לפנסיה במשך 30 שנים. שיעור הקצבה עומד על 2% בשנה כפול 30, כלומר הגענו ל-60%. על פי חישוב הממוצעים בקרן שלכם, נגיד גם כאן שהשכר הקובע הוא 10,000 שקלים. הפעם החישוב הוא 60% מתוך 10,000, כלומר קצבת הפנסיה שלכם תעמוד על 6,000 שקלים בחודש. 

אם הגעתם למקסימום 70% ויש עוד מספר שנים לפנסיה, ניתן, עקרונית, להפסיק להפקיד לקרן הפנסיה הוותיקה ולבחון חלופות נוספות. מומלץ לפעול עם מתכנן פרישה כדי למצות את מלוא הזכויות במקרה כזה.

איך מושכים כסף מקרן פנסיה ותיקה

כספי הפנסיה הם למעשה חיסכון שמיועד לאפשר לכם לחיות בכבוד מבלי לרדת ברמת החיים שלכם בשנות הפרישה. נכון ליום כתיבת המאמר בינואר 2023, גברים יכולים לפרוש החל מגיל 67 ונשים מגיל 62 עד 64, בהתאם לשנת הלידה. אבל מה קורה אם מסיבה כלשהי אתם זקוקים לסכום משמעותי לפני שאתם מגיעים לגיל הזה? קרן פנסיה ותיקה מאפשרת למשוך באופן חד פעמי עד 25% מהסכום הצבור בקרן שלכם. לפעולה הזו קוראים היוון כספים ולאחר מכן נשארת לכם זכאות לקצבת פנסיה. ההמלצה שלנו היא לא למשוך כספים לפני שאתם מתייעצים עם מתכנן פרישה ויועץ מס כדי לא לשלם מיסים מיותרים שאפשר להימנע מהם. 

זכויות אלמנות, יתומים, וקצבת נכות בקרן פנסיה ותיקה

קצבאות שאירים אלמנות ואלמנים: אלמנות ואלמנים שגרו עם המנוח או המנוחה לפחות שנה והיו בני זוג בזמן תחילת הזכאות לקצבה זכאים ל-60% מהקצבה. הנתון הזה תקף גם לידועים בציבור. 

קצבאות שאירים יתומים ויתומות: ילדי הנפטר זכאים ל-20% מהקצבה עד שהם מגיעים לגיל 21 (עד למקסימום של 40% לכל הילדים). שימו לב שבמידה ויש לכם ילדים עם מוגבלות,  הם יקבלו קצבת קצבת שארים גם לאחר גיל 21, בהיותם בוגרים, לפי התנאים הקבועים בחוק.

קצבת נכות: הזכאות ניתנת במקרים של אובדן כושר עבודה בשיעור של לפחות 30%, לשלושה חודשים ומעלה. רופא מטעם קרן הפנסיה הוותיקה צריך לאשר את אחוזי האובדן, גם כאן חשוב להתייעץ עם סוכן פנסיוני כדי לוודא שהזכאות לפנסיה לא תיפגע. 

שימו לב -מי שהיה במסלול “פנסיית יסוד” אינו זכאי לכיסויים אלו.

קרן פנסיה חדשה

החל מ-1 בינואר 1995 נפתחו קרנות פנסיה חדשות בעקבות אותו משבר גירעון אקטוארי בשנות ה-80. קרנות הפנסיה החדשות נמכרו לחברות הביטוח ויש קרנות אחרות שנפתחו על ידי בתי ההשקעות במשך השנים. קרן פנסיה חדשה נחלקת לשני סוגים:

קרן פנסיה מקיפה: קרן פנסיה חדשה מהסוג הזה היא קרן המוגנת על ידי המדינה באמצעות אג״ח הבטחת תשואה. קרן פנסיה מקיפה מחייבת את המבוטחים לבחור מסלול ביטוח שכולל ביטוח נכות, כלומר אובדן כושר עבודה, וכן ביטוח קצבת שאירים, שאינו חובה אך אם יש תלויים – חשוב לוודא כי הוא בתוקף. לאחר הפרישה תקבלו קצבה חודשית מקרן הפנסיה שלכם. תקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה מוגבלת לשכר הממוצע במשק כפול 2. 

הנה חישוב לדוגמה על פי נתוני הביטוח הלאומי לחישוב השכר הממוצע לחישוב קצבאות החל ביום 1 בינואר 2023: השכר הממוצע החודשי הוא 11,870 שקלים. פעמיים השכר הממוצע עומד על 23,740 שקלים. ההפקדה החודשית המרבית היא 20.5% מהסכום הזה, כלומר 4,866 שקלים, כשכל סכום מעל סכום זה ניתן להפקדה לקרן פנסיה כללית (משלימה) או קופת גמל או ביטוח מנהלים. 

קרן פנסיה חדשה מקיפה יכולה לגבות דמי ניהול עד 6% דמי ניהול מההפקדות השוטפות ועד 0.5% דמי ניהול בשנה מהצבירה בקרן. כפי שציינו קודם, ניתן ורצוי להתמקח על דמי הניהול, משום שהם משפיעים באופן ישיר על הצבירה שלכם לפנסיה.

קרן פנסיה כללית (משלימה): אם ההפקדות לקרן פנסיה מקיפה הן חובה, אז כאן מדובר בהפקדת רשות. לקופת גמל יש תקרת הפקדה, ומי שמעוניין להפקיד מעל התקרה הזו יכול להעביר את הסכום הנוסף לקרן פנסיה כללית. זו הסיבה שיש המכנים אותה קרן פנסיה משלימה. במסלול קרן פנסיה כללית אין הגבלת הפקדה ואפילו לא צריך להעביר סכום קבוע מדי חודש. המסלול הזה מתאים לבעלי שכר גבוה מאוד שרוצים לעבור את תקרת ההפקדה לפי החישוב שהזכרנו בפסקה הקודמת, או למבוטחים שהתחילו לחסוך בגיל מאוחר ורוצים להדביק את הפער בהפקדות. ההצטרפות למסלולי ביטוח כפי שקיימים בקרן פנסיה מקיפה נתונה לבחירתכם, והכספים מושקעים במלואם בשוק ההון. אין הגנה או הבטחת תשואה על ידי המדינה עבור חלק מהכספים כפי שקיים בקרן פנסיה מקיפה. גם כאן תקבלו קצבת פנסיה חודשית בגיל הפרישה והטבות המס זהות בשתי הקרנות. קרן פנסיה חדשה כללית יכולה לגבות עד 2% מהצבירה אין גבייה מתוך ההפקדות השוטפות. ברוב המקרים, דמי הניהול בקרן הכללית יהיו זהים לקרן המקיפה במידה וכל השכר מופקד לקרן הפנסיה (מקיפה+ כללית).

שימו לב לכך שיש הגבלת שכר מבוטח על כיסוי ביטוחי בקרן הפנסיה הכללית שמשתנה בין גוף לגוף. לכן, שווה לבדוק את המצב אצל הגוף המנהל או להתייעץ עם המתכנן הפיננסי שלכם. 

חובת הפקדות בקרן פנסיה חדשה

בשנת 2008 חויבו מעסיקים להפקיד כספים לקרן פנסיה חדשה עבור עובדים שכירים. בשנת 2018 עודכנו הפקדות המינימום והמקסימום האפשריים מהשכר, על פי הטבלה הבאה: 

סכום מינימליסכום מקסימלי
הפרשת מעסיק6.5%7.5%
הפרשת עובד6%*7%
הפרשת מעסיק לפיצויים6%**8.33%
סכום הפרשות כולל18.5%22.83%

* באפשרותך להגדיל את ההפקדה לקרן הפנסיה עד ל-7% מהשכר החודשי. אם בחרת להגדיל את ההפקדה, המעסיק לא חייב להגדיל את ההפקדה בשיעור דומה.
** במקרה של פיטורים או התפטרות בדין מפוטר, המעסיק ישלים לסכום המקסימלי, בהתאם למקרה.

איך מחשבים את גובה הקצבה בקרן פנסיה חדשה

הקצבה בקרן פנסיה חדשה נקבעת לפי סך החיסכון שנצבר בקרן עד יום הפרישה לפנסיה ועל פי גיל הפורש או הפורשת. משרד האוצר מפרסם אחת לשנה את גיל הפטירה הממוצע בישראל. הנתון הזה משמש כדי לחשב את מקדם ההמרה, שזהו חישוב תוחלת החיים של החוסכים וכמה זמן קרן הפנסיה תצטרך לשלם עבורם קצבה. הקצבה מחושבת על פי סכום הכסף שנצבר בקרן הפנסיה, לחלק למספר החודשים שבין הגיל שבו המבוטח פרש לבין גיל הפטירה הממוצע (מקדם קצבה). 

רגע רגע, אל תסגרו את הדפדפן אם לא הבנתם את ההסבר, בואו נדגים לכם את זה במספרים כדי שתבינו במה מדובר:

הגעתם לגיל 67 ואתם מעוניינים לפרוש לפנסיה. בקרן הפנסיה החדשה שלכם צברתם 1.5 מיליון שקלים. לצורך הדוגמה, במועד הפרישה שלכם נקבע שתוחלת החיים לצורך חישוב מקדם ההמרה עומדת על 83. ההפרש בין גיל הפרישה לגיל הפטירה עומד על 16 שנה, כפול 12 חודשים בשנה, הגענו ל-192 חודשים. ניקח את הסכום הצבור – 1.5 מיליון, ונחלק ב-192 חודשים. סכום הקצבה הוא 7,812.50 שקלים שאותו תקבלו עד יום מותכם. נדגיש שמדובר בדוגמה לצורכי המחשה בלבד ומקדם ההמרה יכול להשתנות לאורך תקופת החיסכון הפנסיוני ואפילו לאחר הפרישה. 

  • שימו לב שיש משתנים נוספים המצטרפים למקדם ההמרה בעת קביעת הקצבה, כמו הגנות על בני זוג, הבטחת השארים והמוטבים, הכל בהתאם לרצונות הפורש.

משיכת כספי פנסיה מקרן פנסיה חדשה

שימו לב! החיסכון הפנסיוני נועד כדי לספק לכם הגנה כלכלית בשנות הפרישה ולכן ניתן למשוך כספים מקרן הפנסיה רק כשאתם מגיעים לגיל הפרישה. משיכת כספים מקרן הפנסיה לפני ההגעה לגיל הפרישה מחייבת תשלום מס של 35% או מס שולי בהתאם לכלל הכנסותיכם, הגבוה מבין השניים. ישנן הקלות בגובה המס בתנאים מסוימים ובעיקר כלפי בעלי הכנסות נמוכות, אך תמיד כדאי להתייעץ עם מתכנן פיננסי לפני משיכת סכום כלשהו מקרן הפנסיה. 

הסכום שנצבר בקרן פנסיה חדשה כולל גם כספי פיצויים. אם לאורך השנים החלפתם מקומות עבודה ולא משכתם את כספי הפיצויים, קרן הפנסיה שלכם תהיה גבוהה יותר. משיכת כספי פיצויים מפחיתה את הסכום בקרן פנסיה צוברת בכ-30% עד 40%. לכן חשוב לא להתייחס לכספי הפיצויים כאל מתנה מהמעסיק אלא אם אין ברירה, ולהמשיך לחסוך את הכסף לגמלאות. 

השורה התחתונה

בין אם חסכתם לאורך שנות עבודתכם בקרן פנסיה ותיקה ובין אם בקרן פנסיה חדשה וצוברת, חשוב להבין איך בדיוק אפשר לקבל את הכספים ולהימנע ככל הניתן מטעויות שיגרמו לשלם מס מיותר. אנחנו ממליצים לעובדים ועובדות שעברו את גיל 55 להתחיל להיערך לקראת הפרישה. ההיערכות הזו כוללת איתור של כל החסכונות שלכם וההפקדות, בעיקר בכל מה שקשור לקרנות פנסיה וקרנות ההשתלמות, במיוחד אם החלפתם מקומות עבודה ולא איחדתם קרנות והפקדות. באופן הזה תוכלו לערוך חישוב ראשוני על פי הנוסחאות שפירטנו כאן בנוגע להבנת רמת ההכנסה החודשית הצפויה בהתאם לגובה הקצבה. 

כדאי להתייעץ עם יועצי פרישה בנוגע למימוש הפנסיה, הבנת הטבות המס, פדיונות, רכיב הפיצויים, ועוד. חפשו כל הטבה והנחה שמגיעה לכם, כדי שאת שנות הפרישה תוכלו להעביר בהנאה ובביטחון כלכלי. 

הכתבה עניינה אותך?
0 / 5

Your page rank:

כתבות נוספות

חופשה היא זכות יסוד של כל עובד בישראל, המובטחת להם בחוק העבודה (חופשה שנתית), תשי"ב-1951. חוק העבודה קובע כי כל עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום, בסך של 12 ימים לכל שנת עבודה מלאה (כאשר מספר הימים עולה עם הותק או יכול להיות גבוה יותר על פי חוזה). במקרים מסוימים, עובד שהחליט שלא לנצל את ימי החופשה שלו במהלך תקופת עבודתו, יוכלו לבקש מהמעסיק לפדות את ימי החופשה שלו בסיום עבודתו. פדיון ימי חופשה בסיום עבודה הוא תשלום שמקבל העובד מהמעסיק עבור ימי החופשה שלא ניצל. התשלום משולם על פי שכר העובד ביום הפדיון וחייב במס הכנסה. ישנם פורשים רבים המסתמכים על פדיון ימי החופשה כסכום כסף נזיל נוסף.

הגעתם לגיל פרישה לגמלאות? מזל טוב. יש מי מכם שימשיכו הלאה לעבודה נוספת, בין אם לצורך השלמת הכנסה נוספת או אם לשם יצירת משמעות וסדר יום. כך או כך, חשוב שתדעו שקצבת הפנסיה נחשבת כמקור הכנסה ממש כמו משכורת, ולכן מי מכם שבוחר להמשיך בעבודה נוספת, יצטרך לערוך תיאום מס על מנת שלא תשלמו מס גבוה ותהנו מכמה שיותר מהכסף שהרווחתם. 

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

או התקשרו: 0508338533