העברה בין דורית

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

תכנון העברה בין דורית הינו פעולה אסטרטגית חיונית לצורך העברה בין דורית של כספים, נכסים ורכוש, כך שהרכוש נצבר וגדל מדור לדור, ולמעשה מתייחסת לכל אחד מכם ומכן שרוצים לדאוג לילדכם ולדור ההמשך ולרווחתם הכלכלית. לצורך תכנון העברה בין דורית, צריך ראשית להבין מה הנכסים הקיימים, איך להעבירם לפי החוק או לפי צוואה, ומהם הדגשים שחשוב לשים לב אליהם בתהליך, כמו היבטי מיסוי, היבטים משפטיים וכו'. 

תוכן עניינים

באמצעות מאמר זה, תוכלו להתחיל להכיר את התהליך ואת הצעדים הנדרשים. באופן זה תוכלו להתחיל לפעול בעצמכם או לפנות לליווי אנשי מקצוע, בעלי היכרות עם כל הפרטים המרכיבים את התמונה השלמה של העברה בין דורית מושכלת וידעו להנחות אותכם כיצד לפעול בצורה נכונה לאורך כל התהליך. 

מיפוי הרכוש

לפני שמתחילים בתכנון העברה בין דורית, חשוב להבין מה הנכסים והרכוש שיש לנו. הנכסים שלכם יכללו את חשבון הבנק, תיקי ההשקעות, דירת המגורים שלכם, נדל”ן נוסף להשקעה, חסכונות פנסיונים ומוצרים פיננסיים, מניות בחברות, עסקים ואפילו זכויות קניין רוחני (לדוגמא פטנט שיש לכם או יצירה כלשהי). יש להתייחס גם להתחייבויות שיש לכם, ביניהם משכנתאות והלוואות נוספות. 

חשוב לזכור שההון שלכם הוא מה שישאר אחרי כיסוי ההתחייבויות. 

 נכסים – התחייבויות = הון

כלומר, בעת ההעברה בין דורית, עוברים לא רק הזכויות אלא גם החובות. זה כמובן לא אומר שחובות הם בהכרח שליליים. הלוואה להגדלת העסק, או הלוואה לצורך רכישת נכסים, מאפשרת לכם להגדיל את ארסנל הנכסים שלכם, בלי להסתמך רק על הכסף שקיים ועשויה להיות כלי חשוב בתכנון ההון המשפחתי (לינק).

איך תרצו להעביר הלאה, או – למה צריך צוואה?

לאחר מיפוי הרכוש, חשוב להבין את דרכי ההורשה הקיימות: הורשה לפי חוק, או הורשה לפי צוואה. חוץ מזה, ישנה העברה באמצעות מתנות ונאמנויות, אליהם נתייחס בהמשך.

הורשה לפי חוק 

במידה ולא תכתבו צוואה, או שהצוואה לא תתייחס לכל הרכוש, יחול על רכושכם בישראל החוק הישראלי, שיקבע איך תתבצע ההורשה של רכושכם. לשם כך, יצטרכו היורשים לפנות לקבלת צו ירושה שיקבע איך יתחלקו הנכסים, בהתאם להוראות החוק.

לדוגמא, במקרה שבו יש בן/בת זוג וילדים, בן הזוג קודם יקבל את המיטלטלין של הבית המשותף ואת הרכב אם קיים. יתרת הרכוש יתחלק 50% לבן הזוג ו-50% לילדים, כך שבמידה ויש לכם 3 ילדים, בן הזוג יקבל ½ מהרכוש, וכל אחד מהילדים יקבל ⅙ מהרכוש. 

במידה ויש רק ילדים, אך בן הזוג נפטר, הילדים יבואו בנעלי בן הזוג שנפטר, ויקבלו גם את ה-50% שלו, כך שלפי הדוגמא הקודמת – כל אחד מהילדים יקבל ⅓ מהרכוש, בהסתמך על זה שאין בן/ת זוג חדשים. 

במצבים מסוימים, גם הורי המוריש יקבלו מהירושה, ואם הם אינם בחיים, ילדיהם (האחים) או הורי ההורים.

חשוב לדעת שניתן להסתלק מירושה, כלומר, להחליט שלא מעוניינים לקבל אותה. זה קורה בעיקר כאשר הילדים מעוניינים להסתלק מירושת הורה שנפטר, על מנת שההורה השני יהיה היורש היחיד ויוכל לפעול באופן חופשי בנכסים, או במידה והחובות גדולים על הנכסים, והיורשים אינם מעוניינים לשאת בחובות.

צוואות

צוואה היא מסמך המאפשר לכם להסביר מהם רצונותיכם לגבי מותכם, כולל מה לעשות עם הרכוש שצברתם (אבל לא רק – תוכלו לבקש שם בקשות אישיות, כמו ביקורים בקבר אחת לשנה, תרומת הספריה שלכם והוראות נוספות). חשוב לדעת שהצוואה יכולה לכלול חלק מהרכוש או את כולו, לצוות את הרכוש בחלקים שווים או רכוש ספציפי לכל מי שתרצו, הכל בהתאם לרצונותיכם. הצוואה האחרונה שתכתבו בעודכם כשירים (כמובן לפי ההוראות על מנת שיהיה לה תוקף), תהיה הצוואה הקובעת. מומלץ על כן לפעול, כחלק מהשאיפות שלכם להעברה בין דורית, לכתוב צוואה המסכמת את הרכוש שלכם, ומה תרצו לעשות איתו.

  • חשוב לדעת – ייפוי כח מתמשך, מסמך הקובע אילו החלטות ואיך יתקבלו החלטות, לגבי גופכם ורכושכם במידה ולא תוכלו לקבל החלטות בעצמכם, אינו חל לאחר מותכם. לכן, חשוב שתשקפו את רצונותיכם הן בייפוי כח מתמשך, לשנים בהם חס וחלילה לא תהיו כשירים לקהל החלטות, והן בצוואה, בנוגע לעזבונכם.

צוואות הדדיות

בעיקרון, גם לאחר כתיבת הצוואה שלכם, תוכלו לשנותה בכל זמן. אך מה קורה כאשר אחד מבני הזוג נפטר, ומוריש את הכל לבן הזוג השני, ובן הזוג השני יכול לפעול ברכוש כרצונו, לרבות להחליט כי אינו מוריש לילדיהם המשותפים או מוריש רק לאחד מהם, באופן שלא תואם את רצון בן הזוג שנפטר? בגלל מצבים כאלו ישנה אפשרות לכתוב צוואה הדדית – צוואה הקובעת כי מי שירש הוא בן הזוג, ולאחר מותו, הוא יוריש את הרכוש המשותף לילדים. בן הזוג שנותר בחיים יוכל לעשות מה שברצונו עם הרכוש, אך אם ירצה לכתוב צוואה אחרת, יחזיר את הכספים שלקח מהעזבון חזרה.

המטרה של צוואות הדדיות היא להבטיח שלבן הזוג שנותר בחיים יהיה חופש פעולה בנכסים, אך להבטיח שרצון המוריש להוריש לילדים המשותפים יתממש.

מוצרים פיננסים

כאשר בוחנים את סדר ההעברה במוצרים פיננסיים, חשוב להבין האם במוצר זה ניתן להגדיר שארים או מוטבים. ככל וכן, השארים יהיו הראשונים לקבל סכומים מהמוצר הפיננסי, בצורת קצבת שארים (לדוגמא מקרן הפנסיה). במידה ואין שארים, הבאים בסדר קבלת הכספים הם המוטבים, ורק במידה ולא הוגדרו מוטבים ספציפיים, היורשים ירשו מהמוצר הפיננסי. 

שארים

השארים שלנו הם בן/ בת זוג (נשואים או ידועים בציבור לפי התנאים) או ילדים (עד גיל 21 או מעל גיל 21 עם מוגבלות) הנסמכים עלינו, שבמידה ונמות, יקבלו קצבת שארים מקרן הפנסיה. מטרת קצבת השארים היא לבטח את השארים שלנו, כך שהם יקבלו אחוז מסויים, מתוך החיסכון הפנסיוני שצברנו (בהתאם לתקנון), כך שהקצבה תסייע להם במימון המחיה ורמת החיים הנוכחית במשק הבית.

מוטבים

מוצרים פיננסיים, כמו ביטוחי מנהלים, קרנות השתלמות וקופות גמל, מאפשרים רישום של “מוטבים“. מוטב הוא מי שזכאי לפדות את הכספים במוצר הפיננסי, ויהיה גבוה בשרשרת מהיורשים לפי דין או לפי צוואה. 

לדוגמא, ניתן לקבוע בצוואה כי הילדים הם שירשו את הנכסים של המוריש, אבל בקרן ההשתלמות שלו ירשם כי המוטב הוא בת הזוג. באופן זה, הילדים ירשו את כל הנכסים, למעט קרן ההשתלמות.

ישנה אפשרות לקבוע שהמוטב של הקרן יהיה אדם ספציפי, או לקבוע הגדרה כללית, כי המוטב יהיה על פי דין או צוואה, כך שלא יהיה פער בין הצוואה או הירושה לבין הקרן. 

  • טיפ – חשוב לבדוק מידי פעם שהמוטבים בקופת שלכם אכן משקפים את רצונותיכם, ובעיקר כאשר יש שינויים משפחתיים כמו גירושין, מוות או לידה. 

יורשים

במידה ואין שארים או שאין במוצר הפיננסי הגנה לשארים, ואין מוטבים, אז יבחנו האם יש זכויות בנכסים הפיננסיים ליורשים לפי צוואה או לפי דין.

האם אני יכול להעביר את הסכומים שצברתי בקרן הפנסיה?

לרוב האנשים, קרן הפנסיה היא המקום בו הם חסכו הכי הרבה כספים (אם הפקידו במשך כל שנות העסקתם ולא פדו כספים). לכן, הם מקווים להעביר את הסכומים שנצברו לדורות הבאים. חשוב לדעת שקרן הפנסיה היא לא כלי להעברת כספים לדורות הבאים, אלא מוצר סוציאלי שאמור להבטיח את קיומכם בשנות הפרישה שלכם ולהגן על השארים שלכם. לכן, ישנה אפשרות מוגבלת להעביר סכומים מקרן הפנסיה לדורות הבאים לאחר הפרישה.

לשם בחינה האם מגיעים סכומים חשוב לבחון את השאלות הבאות:

  1. האם פטירת בעל קרן הפנסיה התרחשה לפני הפרישה לגמלאות או אחרי?
    1. לפני הפרישה – השארים יקבלו קצבת שארים. במידה ואין שארים, כספי הקרן יועברו ליורשים כאשר התגמולים יהיו פטורים ממס והפיצויים יפוצו על פי דין (ראו הרחבות במאמר – פיצויים).
    2. אחרי פרישה – בהתאם לסוג הקרן והסכמות שנקבעו בעת הפרישה.
  2. איזה קרן פנסיה
    1. פנסיה תקציבית מאפשרת קצבת שארים אך לא ניתן להעביר סכומים ממנה כחלק מהירושה
    2. פנסיה ותיקה מאפשרת קצבת שארים אך לא ניתן להעביר סכומים ממנה כחלק מהירושה
    3. פנסיה חדשה מאפשרת קצבת שארים וניתן להעביר סכומים מהפנסיה למוטבים או יורשים בהתאם להסכם עם הגוף המנהל, לגבי תקופת הבטחה (חשוב לדעת – לא ניתן לחזור בכם  מהחלטות שנקבעו מול קרן הפנסיה בעת הפרישה, ולכן מומלץ להשתמש במתכנן פרישה לפני קביעתם). 
    4. אם יש ברשותכם ביטוח מנהלים  גם הוא עשוי לאפשר הורשת סכום למוטבים בהתאם לסכום שצברתם ולביטוח הריסק שרכשתם. במידה והסכום שצברתם גבוה מסכום הביטוח, חברת הביטוח לא תשלים סכום למוטבים שלכם. במידה וסכום הצבירה נמוך מסכום הביטוח, תשלים חברת הביטוח את הסכומים, ואלו יועברו למוטבים או יורשים בהתאם להסכם עם הגוף המנהל. לאחר הפרישה, ניתן לבצע הבטחת קצבאות למוטבים, כמו בקרן פנסיה חדשה.

קצבת שארים

קצבת שארים היא קצבה הניתנת לבן/בת הזוג, לילדים מתחת לגיל 21 או לילדים מעל גיל 21 שהם בעלי מוגבלות. ההנחה היא, שהשארים היו תלויים בהכנסת הפורש מהקצבה, ולכן ימשיכו לקבל חלק ממנה לאחר מותו. 

במידה והחוסך עדיין לא בגיל פרישה, הוא יכול במהלך שנות החיסכון להחיל “ביטוח שארים” על הכספים שלו, על מנת לוודא שבמידה וימות במהלך שנות הצבירה, יקבלו שאריו קצבה .

במידה והחוסך נפטר לאחר הפרישה, ייבחן האם יש לו שארים בהתאם למצב בעת הפטירה. בפנסיות החדשות, ניתן לקבוע מהו אחוז קצבת השארים שיובטח לשארים .

האחוז שיובטח לשארים, משפיע על גובה הקצבה שלכם, על אף רצוננו להגן על השארים, ועל כן חשוב לוודא שהקצבה מספיקה לכם לתקופת הפרישה ומכסה את הוצאות חייכם. קצבת שארים גבוהה משמעותה היא שהקצבה לפורש תהיה נמוכה יותר בבחירה זו (העוגה פשוט תתחלק חצי חצי בין בני הזוג לקצבת הפורש).

תקופת הבטחה בפנסיה 

בעת היציאה לגמלאות עם קרן פנסיה מקיפה, תוכלו לקבוע מהי תקופת הבטחת התשלומים, לה תתחייב הקרן. תקופת ההבטחה תקבע כי, גם אם נפטרת לפני תום התקופה, ימשיכו התשלומים עד לתום התקופה. כמובן שבמידה ותחיה מעבר לתקופת ההבטחה, עדיין תמשיך לקבל את הקצבה לא התחייבה הקרן. תקופת ההבטחה המקסימלית היא 240 חודשים (או עד גיל 87)

איך באופן זה, תוכל להבטיח כספים מועד הפרישה בעת הגשת המסמכים להתחיל לקבל את הקצבה זכאי הפנסיונר בבחירת הבטחת תשלומים כחלק ממסלול הפרישה. הבטחה זו כוללת הגדרת תקופה בה ישולמו תשלומי פנסיה לפורש וליורשיו ממועד הפרישה ועד לסיום התקופה. במידה ומקבל הפנסיה לא יקבל את סך כל התשלומים, יורשיו החוקיים יקבלו את שאר כספי הפנסיה. ניתן לבחור בתקופת הבטחה של עד 240 חודשים.

ומה בנוגע לקרן השתלמות?

לא חל כל חיוב על היורשים לפדות את כספי קרן ההשתלמות. עם זאת, הם גם אינם רשאים לבצע בה שינויים כמו: שינוי מסלול או ניוד הכספים. קרן ההשתלמות תישאר על שם המנוח ותמשיך להתנהל על פי הכללים שנקבעו לפני מותו. חשוב לדעת כי אין מיסוי על רווחים בפדיון קרן השתלמות גם בטרם עבור 6 שנים אלא אם כן, הפקיד המנוח מעל לתקרה הקבועה בחוק. 

קופות גמל וקופות גמל להשקעה

ניתן לדחות את הפדיון על ידי היורש כאשר יש אפשרות להסב את הקופה על שם היורש ללא שפעולה זו תיחשב אירוע מס. יש לדעת כי בתום שלושה חודשים לא יזכו במוטבים להטבת מס של המנוח.

פוליסות חיסכון

כספי החיסכון בפוליסה נזילים בכל עת. במקרה של מות המבוטח המוטבים יקבלו את כספי הפוליסה ובמידה ולא הוגדרו – הכספים יועברו ליורשים לאחר מיסוי 25% מס ריאלי על הרווחים שנצברו.

חשבונות בנק

במידה ויש לכם חשבונות שאתם מעוניינים שיעברו ליורשים, החשבונות יועברו ליורשי המנוח החוקיים בהתאם לצו הירושה או צו קיום הצוואה. 

באתר הר הכסף אפשר לאתר חשבונות בנק של קרוב משפחה שנפטר.

סעיף אריכות ימים

לאחר פטירתו של אדם, חשבון הבנק, גם אם הוא משותף, נחסם עד לקבלת הוראות לפי צו ירושה או צו קיום צוואה, למעט עבור חובות והוצאות ספציפיים (תשלום למטפל, תשלום למצבה ותשלומי מגורים), בהתאם לדרישת תשלום ספציפית. על כן, על מנת לוודא שתן יהיה להשתמש בחשבון המשותף, חשוב להפעיל בחשבון סעיף אריכות ימים (ע”י חתימת שני הצדדים) מאפשר המשך פעילות שוטפת בחשבון משותף לאחר מות אחד מהשותפים – עד להוצאת צו קיום צוואה או צו ירושה. 

מיסוי בין-דורי – איך יורשיי ישלמו כמה שפחות מס?

תיקי השקעות, פנסיות וקרנות השתלמות

כחלק מהתכנון של ההעברה בין דורית, חשוב למקסם את ההשקעות גם מבחינה מיסויית. אם יש לנו תיקים שפטורים ממס או עם מס נמוך יותר, שניתנים להורשה, כמו קרן השתלמות או קופת גמל לפי תיקון 190, ניתן להעביר אותם בירושה ולפדות תיקים אחרים במהלך שנות המחיה. באופן זה ניתן להנות מאפקט הריבית דריבית ולנצל את הפטור ממס.

קופת גמל לפי תיקון 190 – איך פודים ומהן הטבות המס? 

לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה ,עמית שעבר את גיל 60 וקיבל קצבה חודשית העולה על הסכום המינימלי לקצבת זקנה, זכאי להפקיד כסף פנוי בקופת גמל וליהנות לאורך התקופה מיתרונות קופת גמל רגילה. בעת מעבר הקופה ליורשיו, היורשים זכאים למשיכת הכסף ללא תשלום מס רווחי הון במידהה והעמית נפטר לפני גיל 75. במידה והפטירה חלה לאחר גיל זה, המוטבים/ היורשים יחויבו ב-15% תשלום מס רווחי הון מהרווח הנומינלי. (יכול כל אדם להפקיד לפי תיקון 190 ובכל גיל אך חשוב להבין שבשלב המשיכה יחולו תנאים מגבילים כמו גיל החוסך וקבלת קצבה מזערית)

טיפ- שימו לב שבמידה וירשתם קופת גמל שנפתחה לפי תיקון 190, והעמית נפטר לפני גיל 75, הרווחים יהיו פטורים ממס עד 3 חודשים מהפטירה, ורווחים שיושגו לאחר 3 החודשים האלו יהיו חייבים במס של 25% על הרווח הראלי.

מס ירושה בישראל 

בישראל לא חלה חובת מיסוי על עיזבון נכון להיום. 

ניירות ערך אמריקאיים 

חלה חובת מס ירושה מעל 60K. יש לדעת כי ערכו של ערך מחושב בעת הפטירה לפי שווי שוק ריאלי.

על נושא זה נרחיב במאמר נפרד

נדל”ן 

העברה במתנה 

העברת דירה במתנה בין בני משפחה (לפי תנאים מסוימים) זו פעולה הפטורה ממס שבח עבור המעבירים, אך פעולה זו חייבת במס רכישה של הנעברים (מי שמקבלים את הדירה) בהפחתה של שני שליש ממס הרכישה המקובל בכל עסקה רגילה. לשם כך, על אף שהדירה ניתנה במתנה, יש לקבוע מחיר סביר למכירת הדירה שישמש כבסיס לחישוב המס. 

העברה דירה בירושה 

במידה ומעוניינים להעביר דירות כחלק מהירושה, חשוב שתכירו שהורשה לא נחשבת לאירוע מס, ולכן אינה מחייבת במס הורשה/מס שבח/מס עיזבון. לאחר קבלת הדירה יוכלו היורשים לגור בה או להשכירה ועד שלא ימכרו אותה, לא יהיו חייבים במס שבח (בהתאם לחבות המוריש).

העברת דירה יחידה 

היורשים זכאים לפטור ממס שבח בעת מכירת הדירה ובלבד שעומד בתנאי דירה מזכה: בן זוג, צאצא או בן זוג של צאצא של המנוח והמוריש היה לפני מותו בעל דירת מגורים יחידה וזכאי לפטור ממס שבח.

דגשים

חשוב להתייחס להיבטי מיסוי שונים בכתיבת הצוואה שכן לעיתים מומלץ לאפשר ליורשים להתחלק בשווי מספר דירות על פני הקצאת דירה מסוימת לכל ילד במטרה למנוע אפשרות בה יחויבו במס שבח בהתאם להיותם מרובי דירות וכדומה.

נציין כי יורשים בעריכת “הסכם בין יורשים” זכאים להגיע להסכמות שונות משנכתב בצוואה, בהתאם לצוואה.

מה קורה עם המשכנתא?

כל לווה של משכנתא מהבנק מחויב לרכוש פוליסת ביטוח חיים. במקרה שהלווה נפטר, הביטוח הוא שישלים לבנק את שארית החוב. אולם, במקרה בו ביטוח החיים נעשה דרך הבנק ולא דרך חברת ביטוח ייתכן והביטוח מכסה רק יתרת חוב ולא קנסות וריבית פיגורים. בביטוח חיים של חברת ביטוח לעומת זאת, יתכן וגם לאחר סילוק המשכנתא יישארו כספים שיעברו ליורשים החוקיים של המנוח.

צוואות

תוקף הצוואה לגבי נכסים השייכים למדינה אחרת

בעריכת צוואה חשוב לדעת כי נכסים בבעלות כותב הצוואה כפופים לחוקי העיזבון והמיסוי של המדינה בו הם נמצאים. לפיכך, חשוב להתאים את הצוואה בהתאם לחוקי המקום בעזרת עורך דין הבקי בהעברת נכסים הנמצאים במדינות זרות או רישום צוואה מקומית לפי מדינה.

חלוקה פרטנית או לפי שמאי ובדיקת ערך

בוודאי אתם מכירים מכרים שקבעו מראש מה מנכסיהם יעבור למי מהיורשים. לדוגמא, הורים שהחליטו כי דירת המגורים תלך לאחד הילדים, בעוד הילד השני יקבל את תיק המניות או את בית העסק.

חשוב לדעת שבצוואה שלכם אתם יכולים לקבוע באופן מדויק את החלוקה של נכסי העיזבון בין היורשים או לקבוע בעת עריכת הצוואה חלוקה באחוזים לפי הערכה של שמאי או בדיקת ערך בתקופה שלאחר מות כותב הצוואה לצורך דיוק מוחלט בחלוקה של ערך הנכסים.

חלוקה לפי אחוזים מחייבת שכל הרכוש יהיה שייך לכל היורשים , כאשר קל וניתן להפריד בין נכסים כמו כספי מזומן או מניות, אך יותר קשה בעת חלוקת נדל”ן לדוגמא. באופן זה, יחויבו לדוגמא שלושה אחים שיורשים ביחד את דירת הוריהם, להחליט האם לקנות זה מזה את הנכס, או למכור אותו לצד שלישי, או להישאר כולם הבעלים, במקום שכל אחד יקבל נכס ספציפי ויהיה חופשי לפעול בו. לעומת זאת, במידה וקבעתם מי מהנכסים הולך למי מהיורשים, תמיד ישנה האפשרות שאחד מהנכסים יקפוץ משמעותית בשוויו (לדוגמא הדירה בתל אביב), בעוד נכס אחר מדשדש בערך (לדוגמא תיק המניות בתקופת משבר כלכלי) כך שאחד מהיורשים “הפסיד”, אך ניתן לקבוע מנגנון שמאות לנכסים כדי שיהיה איזון. 

תרומה כחלק מצוואה

בעריכת הצוואה רשאי הכותב להקדיש חלק מהעיזבון לתרומה לכל מטרה בה יחפץ. חשוב שכותב הצוואה ימנה מיופה כוח לביצוע התרומה.

נאמנויות 

מוסד הנאמנות מאפשר שמירת נכסים והון במסגרת משפחתית על פני דורות. הנאמנות במקרים רבים מאפשרת ליורשים להימנע מהפרוצדוראליות הכרוכה בדרישות צווי ירושה. בנוסף, נכס המועבר בנאמנות מוגן מפני תביעות מצד בני זוג במקרי גירושין. נציין כי קיימים כללים והגבלות לשימוש בנכסים המועברים דרך נאמנות בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי המנוח.

העברת עסקים משפחתיים

מומלץ מאוד להכין את העסק ואת היורשים לקראת העברה בין דורית של עסק משפחתי. יש לנסח הסכם בין שותפים/אמנה משפחתית/ הסכם בין בעלי מניות וכן לתקן את תקנון החברה. ניתן לנקוט בדרך נוספת של חלוקת העסק בידי הדור השני לעסקים נפרדים. אופציה שלישית היא מינוי מנכ”ל חיצוני לניהול העסק. 

מזונות מהעיזבון

חשוב לדעת, שבמידה ויש מי שתלוי בכם במזונות (לדוגמא בן/ בת זוג, ילדים עד גיל 21 או הורים במקרים מסוימים), הם זכאים למזונות מהעיזבון, וזכותם תגבר על היורשים לפי צוואה או לפי דין. במידה ומי שזכאי למזונות זכאי גם לירושה, יבחן בית המשפט את הסכום שהתקבל בירושה למול הסכום הכללי ויקבע את גובה המזונות.

לסיכום

העברה בין דורית יעילה על פי רצון המורישים דורשת תכנון, היכרות עם סעיפי החוק השונים ופעילות אקטיבית למימוש עקרונות ההעברה. מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע מתחום המשפט, הפיננסים והעסקים כדי לבצע את ההעברה הבין דורית בצורה נכונה, שלוקחת בחשבון הטבות מס והטבות נוספות. באופן זה תוכלו להבטיח את העתיד של משפחתם ולדאוג להם גם לאחר לכתכם.

הכתבה עניינה אותך?

כחלק מתכנון הפרישה, חשוב לבחון גם את יתר ההגנות החלות עליכם, וביניהן מה יקרה במידה ויהיה מצב רפואי שימנע מכם לקבל החלטות על עצמכם, קרי תהיו חסרי כשרות משפטית, זמנית או קבועה. מצב זה יכול לקרות בין רגע וללא הכנה מראש, גם בגיל צעיר אך בעיקר בגילאים מבוגרים יותר. ייפוי כח מתמשך יאפשר לכם לקבוע מי יהיה אחראי לכם, ואת התנאים וההוראות לפעולות שיבוצעו בנוגע למצבכם הרפואי, הפיננסי או האישי. זאת במידה ולא תימצאו עוד בתפקוד מלא המאפשר פעולות יום- יומיות פשוטות או צלילות הדעת.

המושג משכנתא הפוכה אינו בהכרח שגור ומוכר עבור נתח אוכלוסיה רחב, ועם זאת משכנתא כזו מספקת הזדמנויות כלכליות משמעותיות, בעיקר לאחר גיל הפרישה, ויכולה להגדיל באופן משמעותי את ההון החודשי האישי, ולאפשר תנאי מחיה טובים באופן משמעותי, דבר שיכול לסייע לרבים מכם. מודעות למשכנתא הפוכה ושימוש בה להגדלת ההון האישי יכולה לשפר לכם את שנות הפרישה. ביכולתכם לעשות את השינוי ולפנות אל הבנק להגשת בקשה למשכנתא הפוכה לפרישה טובה יותר.

קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה, המוגבל לסכום של 76,449 נכון ל-2023 (הסכום משתנה משנה לשנה), מטרתו לעודד חוסכים ולהבטיח את מימון שנות הפרישה שלהם. קופת הגמל להשקעה מאפשרת השקעת סכומי כסף קיימים (באופן חד פעמי או הפקדות קבועות) לפי מסלולי השקעה, והפיכתם לקצבה נוספת (מעבר לפנסיה), הפטורה ממס, אחרי גיל 60. יתרון נוסף הוא שניתן לפדות את קופת הגמל להשקעה בכל עת שתצטרכו, לאחר מיסוי הרווחים. קופת גמל להשקעה יכולה להיות כלי יעיל, הן עבור חוסכים עם קצבה מספקת, המחפשים כלי חיסכון נוח ונזיל, והן עבור חוסכים שצריכים קצבה נוספת, לשם מימון הוצאותיהם בעת הפרישה.

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

או התקשרו: 0508338533