קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה

המדריך המלאה שאתם צריכים לקרא על קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה, המוגבל לסכום של 76,449 נכון ל-2023 (הסכום משתנה משנה לשנה), מטרתו לעודד חוסכים ולהבטיח את מימון שנות הפרישה שלהם. קופת הגמל להשקעה מאפשרת השקעת סכומי כסף קיימים (באופן חד פעמי או הפקדות קבועות) לפי מסלולי השקעה, והפיכתם לקצבה נוספת (מעבר לפנסיה), הפטורה ממס, אחרי גיל 60. יתרון נוסף הוא שניתן לפדות את קופת הגמל להשקעה בכל עת שתצטרכו, לאחר מיסוי הרווחים. קופת גמל להשקעה יכולה להיות כלי יעיל, הן עבור חוסכים עם קצבה מספקת, המחפשים כלי חיסכון נוח ונזיל, והן עבור חוסכים שצריכים קצבה נוספת, לשם מימון הוצאותיהם בעת הפרישה.

קופת גמל להשקעה
תוכן עניינים

בתכל’ס

קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה, המוגבל לסכום של 76,449 נכון ל-2023 (הסכום משתנה משנה לשנה), מטרתו לעודד חוסכים ולהבטיח את מימון שנות הפרישה שלהם. קופת הגמל להשקעה מאפשרת השקעת סכומי כסף קיימים (באופן חד פעמי או הפקדות קבועות) לפי מסלולי השקעה, והפיכתם לקצבה נוספת (מעבר לפנסיה), הפטורה ממס, אחרי גיל 60. יתרון נוסף הוא שניתן לפדות את קופת הגמל להשקעה בכל עת שתצטרכו, לאחר מיסוי הרווחים. 

קופת גמל להשקעה יכולה להיות כלי יעיל, הן עבור חוסכים עם קצבה מספקת, המחפשים כלי חיסכון נוח ונזיל, והן עבור חוסכים שצריכים קצבה נוספת, לשם מימון הוצאותיהם בעת הפרישה.

למי מהחוסכים זה מתאים?

חוסכים ללא קצבת פנסיה מספקת לצורכיהם: 

רק בשנים האחרונות החלו לחייב מעסיקים ועצמאיים לחסוך לקרן הפנסיה, על כן יש פורשים רבים שאין להם פנסיה בכלל, או שהפנסיה שלהם קטנה ממה שהם צריכים בשביל מחייתם. במידה וזהו מצבכם, קופת הגמל להשקעה מאפשרת לכם לחסוך ולהגדיל באופן עצמאי את הקצבה שתגיע לכם בפנסיה.  אם באמצעות הפקדה חד פעמית של כסף, או באמצעות הוראת קבע על סכום מסוים שירד כל חודש.

חשוב לציין שניתן להגדיל את הקצבה גם באמצעות קרן הפנסיה הקיימת, זאת באמצעות הגדלה וולונטרית של הסכומים המופקדים לפנסיה על ידי העובד מ 6% ל-7%. זוהי אמנם נראית כמו הגדלה לא משמעותית, אך בטווח השנים היא יכולה להשפיע על הסכומים שהצטברו לכם.

חוסכים עם קצבת פנסיה המספקת לצורכיהם:

עבור חוסכים בעלי קצבת פנסיה מספקת לצורכיהם, היתרון המרכזי של קופת גמל להשקעה היא הנזילות של הכספים הנחסכים. באמצעות קופת גמל להשקעה ניתן להשקיע במסלולים שונים, עם נזילות מלאה של הכספים, למשיכה מתי שתרצו, זאת לאחר תשלום 25% מס רווח הון על הרווחים הריאליים שהצטברו בתיק. בנוסף, תוכלו לבצע פעולות בתיק, כמו שינויי מסלולים, בלי שזה ייחשב כאירוע מס, כך שהתשלום מס יבוצע רק בפדיון החיסכון.

  • שימו לב שהרווחים הממוסים בקופת הגמל להשקעה, הם הרווחים הריאלים. כלומר, הרווחים לאחר קיזוז האינפלציה.
  • חשוב לדעת שיש עוד פתרונות שעשויים להיות לכם משתלמים יותר כאשר מדובר על השקעה של סכומים גבוהים, כמו פוליסת חיסכון וקופת גמל לפי תיקון 190, שאינם מוגבלים בסכום ההשקעה, ובעלי הטבות מס גם כן.

לדוגמא, השקעתם דרך קופת הגמל להשקעה סכום של 70,000 לשנה בשנים 2017 ו-2018. במהלך השנים שיניתם את מסלולי ההשקעה (לדוגמא ממסלול כללי, למסלול מניות ולאחר מכן למסלול אג”ח עם 20% מניות). שינויים אלו לא נחשבים לארוע מס בקופת הגמל להשקעה, ולכן לא בוצע חיוב במס (בשונה מתיק השקעות בבנק או בבית השקעות).

בשנת 2023, לאחר שהתיק צבר תשואה (תשואות שנתיות המופיעות למטה לשם המחשה), כרגע יש בקופת הגמל להשקעה שלכם את הסכום 157,903, אתם מעוניינים למשוך, תשלום המס יבוצע רק על הרווחים הריאלים (נניח לשם הדוגמא שאין אינפלציה ואין דמי ניהול).

שנהמסלולתשואהסכום קיים (מעוגל)
2017מסלול כללי5%73,500
2018מסלול כללי 5%150,675
2019מסלול מניות10%158,209
2020מסלול מניות(5%-)150,298
2021מסלול מניות2%153,304
2022מסלול אג”ח3%157,903

בעת פדיון קופת הגמל להשקעה תשלמו מס על הסכומים הבאים:

סכום שיתקבל = סכום שהושקע + 0.75*תשואה 

(157,903 -140,000)*0.75 +140,000 = 153,427.3

כלומר, קופת הגמל להשקעה מאפשרת לכם משיכה בכל הזדמנות, ללא מינימום זמן להפקדה (בשונה מקרן השתלמות), ומקלה עליכם בהשקעת סכומים שיכול להיות שתצטרכו בשנים הקרובות, גם אם תחליטו לא להשתמש בקופת הגמל להשקעה בשביל קבלת קצבה.

קופת גמל להשקעה – יתרונות וחסרונות:

יתרונות:

  • ניתן למשיכה בכל הזדמנות
  • תשלום מס רווח הון רק בעת המשיכה
  • ניתן לקבל קצבה לאחר גיל 60
  • ניתן לנייד בין גופים ולשנות מסלולי השקעה ללא ארוע מס

חסרונות:

  • מוגבל בסכום ההשקעה השנתי (נכון לשנת 2023 – 76,449)
  • עלויות דמי ניהול קבועות יחסית
  • אין כיסוי ביטוחי (בשונה מקרן פנסיה)

איך משקיעים

פתיחת קופת גמל להשקעה נעשית באופן הבא:

  1. בחירת גוף מנהל – רוב חברות הביטוח והגופים המנהלים מציעים קופות גמל להשקעה. בעת בחירת הגוף המנהל שימו לב לשאלות הבאות:
    1. מהו מסלול ההשקעה שאני מעוניין בו – לגופים המנהלים יש מסלולי השקעה שונים המנוהלים על ידם, ומאפשרים חשיפה לרמות סיכון ולנכסים שונים (מניות, אגרות חוב, נכסים שאינם סחירים כמו נדל”ן, קרנות הון סיכון ותשתיות וכו’) .
טיפ

אתם יכולים לשלב מסלולי השקעה ולפזר ביניהם, באמצעות בחירה כמה אחוז מהכסף שלכם יהיה באיזה ממסלולי ההשקעות השונים.

  1. תשואות שהושגו על ידי הגוף המנהל במסלול הרלוונטים -ניתן לבחון את המידע באמצעות האתרים הבאים: גמל נט (ממשלתי – שייך לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון).

** חשוב להבין שהשקעה בכל מסלול, ללא קשר לרמות הסיכון שלו, ובכל נכס שהוא, כוללת עליות אבל גם ירידות בתשואות. למעשה, מי שמעוניין לתשואות גבוהות צריך לקחת בחשבון את הסיכונים במיוחד בטווח הקצר- בינוני. כמו כן, חשוב לציין שתשואות העבר של  אינן מעידות על תשואות שיהיו בעתיד.

לכן מהנסיון שלנו מומלץ לעבוד עם איש מקצוע שילווה אתכם ויסביר לכם את מצבכם הפיננסי, את רמות הסיכון שאתם יכולים לעמוד בהם.

  1. דמי ניהול – 

כיום רוב קופות הגמל להשקעה, בגלל התחרות בשוק, גובות דמי ניהול, של 0.6%-0.8% בממוצע, ורק מהיתרה הצבורה (ללא דמי ניהול מהפקדה), אך גובה דמי הניהול יכול להשתנות בהתאם להחלטת הגוף המנהל.

לידיעתכם, דמי הניהול המקסימליים בקופות גמל להשקעה קבועים בחוק:

  1. דמי ניהול מהפקדה – דמי ניהול הנגבים מכל הפקדה – 4% מכל הפקדה שמפקיד.
  2. דמי ניהול מיתרה צבורה – דמי ניהול שחלים על הסכום הצבור בקופת הגמל להשקעה – 1.05% בכל שנה מסך כל הכסף שכבר נצבר בחיסכון עד אותו מועד.

לאחר החלטה על הקופה המנהלת שאתם מעוניינים בהם, ניתן לפתוח קופה באמצעות מתכנן פרישה, סוכן פנסיוני, או באופן עצמאי באמצעות פניה לאתר החברה המנהלת או טלפונית לשירות הלקוחות שלהם.

במהלך הגשת המסמכים תצטרכו להחליט:

  1. האם להפקיד סכום ראשוני? אם כן, כמה?
  2. האם להפקיד סכום חודשי? אם כן, כמה?
  3. מהם מסלולי ההשקעה שתרצו להשקיע בהם?

לא בטוחים כיצד ואיך? מעוניינים בעזרה בהבנת רמות הסיכון ומסלולי ההשקעות המומלצים עבורכם? תמיד תוכלו לפנות לסיוע ופרטים נוספים באמצעות כפתור “מעדיפים לקבל עזרה מקצועית” בראש העמוד, ואיש מקצוע יסייע לכם בליווי בפתיחת הקופות ובדיקה שוטפת.

איך לפדות את כספי קופת הגמל להשקעה:

  • פדיון חד פעמי – ניתן לפנות לגוף המנהל, באמצעות שירות הלקוחות ולבקש לפדות את קופת הגמל להשקעה. מסכום זה ינוכה על ידי הגוף המנהל 25% מס רווח הון על הרווחים.
    • ניתן לפדות גם סכום חלקי ואת היתר להשאיר בקופת הגמל להשקעה. 
  • קבלת הכספים כקצבה – כדי לקבל את הכספים כקצבה, יש צורך להמיר את הסכומים מקופת הגמל להשקעה למוצר אחר המחלק קצבה, כמו קרן פנסיה חדשה מקיפה, קרן פנסיה חדשה כללית או קופת ביטוח לקצבה. בעת המעבר לקרן הפנסיה או קופת הגמל, תוכלו להחליט כמה קצבה לקבל, בהתאם למקדם, תקופת ההבטחה ותנאים נוספים, זאת בהתאם לגוף הרלוונטי. 

חשוב לדעת שהקצבה שתתקבל, ומקורה בכספים שיש בקופת הגמל להשקעה, לא תהיה חייבת   

            במס הכנסה (בשונה מקצבה המתקבלת מקרן הפנסיה) – קצבה מוכרת.

ומה עושים במקרה של פטירת החוסך? 

במקרה של פטירה ישנה אפשרות לפדות את הקופה בסכום חד פעמי, או להעביר את הכספים לקופת גמל חדשה על שם היורש (הסבת כספי נפטר), בלי שזה יחשב לארוע מס (ארוע המחייב תשלום מס על הרווחים). את הקופה יוכל היורש בעתיד לפדות באופן חד פעמי או כקצבה, אותה הוא יוכל לפדות בעתיד.

לסיכום,

קופת גמל להשקעה היא עוד מוצר פיננסי שמיועד להגדיל את החיסכון שלכם לפנסיה או למטרות אחרות. המדינה מעוניינת לתמרץ חוסכים להגדיל את הקצבאות, ולכן נותנת הטבת מס של פטור ממס הכנסה על הקצבה המתקבלת מקופת גמל להשקעה לאחר גיל 60. חשוב לבחון האם ואיך לשלב קופות גמל להשקעה בתכנון הפנסיוני שלכם, על מנת למקסם הטבות מס ולהבטיח לכם פרישה נעימה ומוצלחת. חשוב להבין שההסתכלות על התכנון הפנסיוני שלכם צריכה להיות רחבה ומקיפה, כדי להבטיח לכם מקסימום כסף במינימום מס, ולכן מומלץ לבחון את התיק הפנסיוני שלכם עם מתכנן פרישה, שיידע לסדר לכם את הפתרונות הטובים ביותר. 

הכתבה עניינה אותך?
קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה, המוגבל לסכום של 76,449 נכון ל-2023 (הסכום משתנה משנה לשנה), מטרתו לעודד חוסכים ולהבטיח את מימון שנות הפרישה שלהם. קופת הגמל להשקעה מאפשרת השקעת סכומי כסף קיימים (באופן חד פעמי או הפקדות קבועות) לפי מסלולי השקעה, והפיכתם לקצבה נוספת (מעבר לפנסיה), הפטורה ממס, אחרי גיל 60. יתרון נוסף הוא שניתן לפדות את קופת הגמל להשקעה בכל עת שתצטרכו, לאחר מיסוי הרווחים. קופת גמל להשקעה יכולה להיות כלי יעיל, הן עבור חוסכים עם קצבה מספקת, המחפשים כלי חיסכון נוח ונזיל, והן עבור חוסכים שצריכים קצבה נוספת, לשם מימון הוצאותיהם בעת הפרישה.

5 1 5 2
0 / 5

Your page rank:

כתבות נוספות

חופשה היא זכות יסוד של כל עובד בישראל, המובטחת להם בחוק העבודה (חופשה שנתית), תשי"ב-1951. חוק העבודה קובע כי כל עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום, בסך של 12 ימים לכל שנת עבודה מלאה (כאשר מספר הימים עולה עם הותק או יכול להיות גבוה יותר על פי חוזה). במקרים מסוימים, עובד שהחליט שלא לנצל את ימי החופשה שלו במהלך תקופת עבודתו, יוכלו לבקש מהמעסיק לפדות את ימי החופשה שלו בסיום עבודתו. פדיון ימי חופשה בסיום עבודה הוא תשלום שמקבל העובד מהמעסיק עבור ימי החופשה שלא ניצל. התשלום משולם על פי שכר העובד ביום הפדיון וחייב במס הכנסה. ישנם פורשים רבים המסתמכים על פדיון ימי החופשה כסכום כסף נזיל נוסף.

הגעתם לגיל פרישה לגמלאות? מזל טוב. יש מי מכם שימשיכו הלאה לעבודה נוספת, בין אם לצורך השלמת הכנסה נוספת או אם לשם יצירת משמעות וסדר יום. כך או כך, חשוב שתדעו שקצבת הפנסיה נחשבת כמקור הכנסה ממש כמו משכורת, ולכן מי מכם שבוחר להמשיך בעבודה נוספת, יצטרך לערוך תיאום מס על מנת שלא תשלמו מס גבוה ותהנו מכמה שיותר מהכסף שהרווחתם. 

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

או התקשרו: 0508338533