פדיון ימי מחלה

פדיון ימי מחלה בעת יציאה לפנסיה

לקראת יציאה לפנסיה חשוב לברר את הזכויות שלכם, אותן ניתן למצות בעת סיום יחסי העבודה במועד הפרישה. בגדול, החוק אינו מחייב את המעסיק לשלם לכם על פדיון ימי מחלה בסיום תקופת ההעסקה. עם זאת, בכפוף להסכמי עבודה אישיים או להסכמים קיבוציים שונים, זכאים עובדים לפדיון חלק מימי המחלה אותם צברו במהלך השנים, וסכומים אלו יכולים להיות משמעותיים. האם אתם זכאים לפדיון ימי מחלה? במאמר זה תוכלו לגלות מהן הזכויות שלכם ואיך ניתן לממש אותן בצורה המשתלמת ביותר.

תוכן עניינים

מה הם ימי מחלה? 

ימי מחלה הם ימים בהם זכאי העובד חוקית להיעדר מעבודתו, בשל אי כושר זמני/קבוע לביצוע העבודה מצד העובד, הנובע ממצב בריאותי לקוי, בהתאם לאישור רפואי. כל עובד הנעדר ממקום עבודתו בשל מחלה, זכאי לתשלום מטעם המעסיק מהיום השני להיעדרות וכן חל איסור על מעסיק לפטר עובד במהלך היעדרותו בשל מחלה על חשבון ימי המחלה אותם צבר.  

צבירת ימי מחלה

עובדים שכירים שעבדו את סך כל ימי העבודה בחודש, זכאים לצבירה של 1.5 ימים על כל חודש עבודה. סה”כ זכאי עובד שכיר ל-18 ימי מחלה בכל שנה ולצבירה של ימי מחלה עבור מספר שנות עבודה עד לתקרה של 90 ימים – יתרת ימי מחלה. ניתן לממש ימי מחלה להיעדרות מעבודה גם עבור טיפול בבן משפחה, בהתאם לחוק.

האם ניתן לפדות ימי מחלה שלא נוצלו בעת הפרישה?

סיום יחסי עבודה כתוצאה מפיטורין, התפטרות או פרישה – אינו מזכה את העובד בפדיון ימי המחלה אותם צבר, זאת בשונה מהזכות לפדיון ימי חופשה המעוגנת בחוק. עם זאת, קיימים ארגונים בהם חלים על העובדים הסכמים קיבוציים או הסכמי עבודה אישיים, המזכים את העובד בפדיון בכסף של ימי המחלה אותם צבר במהלך שנות העסקתו בעת הפרישה.

חישוב פדיון ימי מחלה לעובדים הזכאים לפדיון בכסף 

אופן פדיון ימי המחלה מתמרץ את העובדים להימנע מלקיחת ימי מחלה ללא סיבה, כאשר הכלל הקובע הוא שככל שניצלת פחות ימי מחלה, כך תוכל לפדות יותר אחוזים מימי המחלה שצברת בכסף. ניצול ימי מחלה גבוה יוריד את אחוז הימים שניתן לפדות, ובכל מקרה לא ניתן לפדות בכסף את מלוא ימי המחלה. 

כיצד נערך חישוב דמי הפדיון? קיימת נוסחה ייעודית עבור חישוב הסכום לתשלום לעובד על חשבון ימי המחלה שצבר בעת סיום יחסי עבודה.

לדוגמא, עבור עובדי כל  מדינה, התנאים הם להלן:

א. לעובד מלאו 55 שנים.

ב. העובד ניצל אחוז ימים לפי הטבלה להלן:

אחוז ניצולפיצוי
0-35%8 ימים על כל 30 יום צבורים
65%-36%6 ימים על כל 30 יום צבורים
100%-65% אין פיצוי

 לדוגמא: ארי צבר 90 ימי מחלה, כאשר עלות יום מחלה אצלו היא 500 ש׳׳ח. במהלך שנות העסקתו, ארי ניצל 50% מימי המחלה שלו, ועל כן זכאי לפיצוי של 6 ימים על כל 30 יום צבורים, קרי 9000 ש׳׳ח בעת פדיון ימי המחלה:

90/30 ) *6* 500 = 9000 

חלק מההסכמים הקיבוציים פועלים בהתאם לתנאים להלן, אך יש לבחון את התנאים החלים עליכם לפי המקרה. 

מיסוי פדיון ימי המחלה בעת הפרישה

ראשית, פדיון ימי המחלה נחשבים כמו מענקי הפרישה ולכן ימוסו בהתאם לשיעור במס השולי הרלוונטי ביום הפרישה (כמו משכורת). ניתן לבצע פריסה של המס לשנים אחורה או קדימה, בהתאם לחוק.

יתרון נוסף בפדיון ימי מחלה הוא, שבשונה מפדיון ימי חופש, ככל ולא ניצלתם את תקרת הפטור על כספי הפיצויים, ניתן לנצל את הפטור ממס עד לתקרה הקבועה בחוק. 

פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות

בדומה לכללים החלים על מענק פרישה, גם כספי פדיון ימי מחלה פטורים מתשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות ואינם נחשבים כשכר לעניין זה.

מתי ניתן לממש פדיון ימי מחלה בפרישה?

פדיון ימי מחלה לעובדי מדינה ניתן למימוש רק החל מגיל 55. מגיל זה ניתן לממש רטרואקטיבית את הימים שלא נוצלו במהלך השנים. יש לדעת כי מגיל 55 אמנם ניתן להתחיל לפדות את ימי המחלה אולם לא בצורה מלאה שכן שיעור הפדיון לתשלום העובד משתנה עם גיל העובד.

לסיכום

פדיון ימי מחלה עשוי להיות סכום כסף משמעותי עבור עובדים שזכאים לכך לפני פרישתם. מומלץ לבדוק היטב את תנאי הסכם השכר עם המעסיק או ההסכם הקיבוצי עוד טרם הפרישה, על מנת לתכנן את השנים הבאות, מתוך הנחה שאחוזי המימוש של ימי המחלה ישפיע על היכולת לפדות ימים בתשלום. מומלץ להתייעץ עם מומחה לתכנון פרישה לקראת הפרישה לשם מימוש פדיון ימי המחלה באופן אופטימלי, ולצמצם את חבות המס. ניתן לפנות בכפתור ״מעדיפים לקבל עזרה מקצועית?״ ונשמח לסייע.

הכתבה עניינה אותך?
פדיון ימי מחלה

לקראת יציאה לפנסיה חשוב לברר את הזכויות שלכם, אותן ניתן למצות בעת סיום יחסי העבודה במועד הפרישה. בגדול, החוק אינו מחייב את המעסיק לשלם לכם על פדיון ימי מחלה בסיום תקופת ההעסקה. עם זאת, בכפוף להסכמי עבודה אישיים או להסכמים קיבוציים שונים, זכאים עובדים לפדיון חלק מימי המחלה אותם צברו במהלך השנים, וסכומים אלו יכולים להיות משמעותיים. האם אתם זכאים לפדיון ימי מחלה? במאמר זה תוכלו לגלות מהן הזכויות שלכם ואיך ניתן לממש אותן בצורה המשתלמת ביותר.

3.67 1 5 3
0 / 5

Your page rank:

כתבות נוספות

חופשה היא זכות יסוד של כל עובד בישראל, המובטחת להם בחוק העבודה (חופשה שנתית), תשי"ב-1951. חוק העבודה קובע כי כל עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום, בסך של 12 ימים לכל שנת עבודה מלאה (כאשר מספר הימים עולה עם הותק או יכול להיות גבוה יותר על פי חוזה). במקרים מסוימים, עובד שהחליט שלא לנצל את ימי החופשה שלו במהלך תקופת עבודתו, יוכלו לבקש מהמעסיק לפדות את ימי החופשה שלו בסיום עבודתו. פדיון ימי חופשה בסיום עבודה הוא תשלום שמקבל העובד מהמעסיק עבור ימי החופשה שלא ניצל. התשלום משולם על פי שכר העובד ביום הפדיון וחייב במס הכנסה. ישנם פורשים רבים המסתמכים על פדיון ימי החופשה כסכום כסף נזיל נוסף.

הגעתם לגיל פרישה לגמלאות? מזל טוב. יש מי מכם שימשיכו הלאה לעבודה נוספת, בין אם לצורך השלמת הכנסה נוספת או אם לשם יצירת משמעות וסדר יום. כך או כך, חשוב שתדעו שקצבת הפנסיה נחשבת כמקור הכנסה ממש כמו משכורת, ולכן מי מכם שבוחר להמשיך בעבודה נוספת, יצטרך לערוך תיאום מס על מנת שלא תשלמו מס גבוה ותהנו מכמה שיותר מהכסף שהרווחתם. 

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

או התקשרו: 0508338533