פדיון ימי חופשה בפרישה

פדיון ימי חופשה בפרישה

חופשה היא זכות יסוד של כל עובד בישראל, המובטחת להם בחוק העבודה (חופשה שנתית), תשי"ב-1951. חוק העבודה קובע כי כל עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום, בסך של 12 ימים לכל שנת עבודה מלאה (כאשר מספר הימים עולה עם הותק או יכול להיות גבוה יותר על פי חוזה). במקרים מסוימים, עובד שהחליט שלא לנצל את ימי החופשה שלו במהלך תקופת עבודתו, יוכלו לבקש מהמעסיק לפדות את ימי החופשה שלו בסיום עבודתו. פדיון ימי חופשה בסיום עבודה הוא תשלום שמקבל העובד מהמעסיק עבור ימי החופשה שלא ניצל. התשלום משולם על פי שכר העובד ביום הפדיון וחייב במס הכנסה. ישנם פורשים רבים המסתמכים על פדיון ימי החופשה כסכום כסף נזיל נוסף.

פדיון ימי חופשה בפרישה
תוכן עניינים

פדיון ימי חופשה בסיום עבודה או הפרישה

בשונה מפדיון ימי מחלה בסיום העבודה שהיא זכות הקיימת רק למגזר הציבורי או לפי חוזה או הסכם קיבוצי, פדיון ימי חופשה בסיום עבודה הוא זכות של כל עובד בישראל, לא משנה האם הם עובדי ציבור או תחת הסכם או ארגון עובדים כלשהו. החוק אינו מגביל את זכות זו, כך שהעובד רשאי לפדות את ימי החופשה שלו בכל עת, גם אם הוא לא הודיע על סיום עבודתו מראש.

עם זאת, ישנן מספר דרכים שבהן המעסיק יכול להימנע מפדיון ימי חופשה בסיום עבודה:

  • הסכם קיבוצי או הסכם אישי יכולים לקבוע שימי חופשה שלא נוצלו במלואם או בחלקם לא ישולם לעובד עבורם בסיום עבודתו.
  • מעסיק יכול להחליט כי ימי חופשה שלא נוצלו ישולמו לעובד במועדים אחרים, כגון במהלך עבודתו או לאחר סיום עבודתו.

אופן חישוב גובה הפיצוי בגין ימי חופשה שלא נוצלו

גובה הפיצוי בגין ימי חופשה שלא נוצלו מחושב לפי משכורתו של העובד ביום סיום העבודה. המשכורת המשמשת לחישוב הפיצוי כוללת את כל הרכיבים המשולמים לעובד, לרבות שכר בסיס, תוספות שכר, בונוסים וכו’. הנוסחה לחישוב הפיצוי בגין ימי חופשה שלא נוצלו היא: שכר יום עבודה מלא של העובד ביום סיום העבודה X מספר ימי החופשה שלא נוצלו. לדוגמה, עובד ששכרו היומי ביום סיום עבודתו היה 500 ש”ח, ואשר לא ניצל 10 ימי חופשה, יהיה זכאי לפיצוי בסך 5,000 ש”ח.

פריסת מס בפדיון ימי חופשה

פדיון ימי חופשה בסיום עבודה חייב במס הכנסה, כמו יתר המשכורת. מס הכנסה על פדיון חופשה מחושב לפי שכר העובד ביום הפדיון וניתן לנצל את הניכויים והפטורים הקיימים במס הכנסה החלים על שכר עבודה. בעבר מס הכנסה על פדיון חופשה היה משולם במלואו בשנה שבה בוצע הפדיון, מה שהוביל למס מאוד גבוה ש״אכל״ את כדאיות פדיון ימי החופשה ושמירתם כסכום כסף נוסף בסיום העבודה ובפרישה. עם זאת, החל משנת 2015 ניתן לפרוס את המס על פדיון ימי החופשה על פני עד שש שנים אחורה,  באופן שמאפשר לעובדים להפחית את נטל המס החד-פעמי הכולל. פריסת המס מתבצעת באמצעות הגשת בקשה לרשות המיסים.

הפריסה מבוצעת בחלקים שווים, כאשר עבור כל שנת העסקה, ניתן לפרוס מס שנה אחת אחורה, עד למקסימום 6 שנות פריסה.

שימו לב שבשונה ממענקים אחרים המשולמים לעובד בעת הפרישה, לא ניתן לבקש לפרוס את פדיון ימי החופשה לשנים קדימה אלא רק אחורה.

סכום הפדיון ימי חופשה אינו נחשב כמענק עבודה, להבדיל מפדיון ימי מחלה, ולכן אינו מנצל ופוגע בסל הפטורים כחלק מקיבוע הזכויות להם אתם זכאים בגיל הזכאות. 

יתרונות וחסרונות של פריסת מס בפדיון ימי חופשה

יתרונות:

  • היא מאפשרת לעובדים לחלק את התשלום למספר שנים, ובכך להקל עליהם את הנטל הכלכלי במידה והעו.
  • היא יכולה להגביר את הנזילות של העובד. זה אומר שהעובד יהיה בעל יותר כסף זמין לשימוש בטווח הקצר למשל לצורכי השקעות פיננסיות כמו נדלן או שוק ההון.

חסרונות:

  • היא מפחיתה את החזר המס העתידי האפשרי, אם הכנסות העובד בעתיד יעלו.
  • היא דורשת ניהול פיננסי מסודר כדי לעקוב אחר הסכומים ששולמו במסגרת פריסת המס.

לדוגמא, פריסת מס על פדיון ימי חופשה עשויה להתאים לעובד אשר יצא לחופשה ללא תשלום לתקופה מסוימת (שאינה שנה מלאה) במהלך השנים שקדמו לשנת עזיבת מקום העבודה או הפרישה (עד 6 שנים) או לעובד שמשכורתו החודשית היתה קטנה יותר במהלך השנים שקדמו לשנת עזיבת מקום העבודה או הפרישה. במקרים אלו, סביר שישתלם לעובד לפרוס את המס על פדיון ימי החופשה, ולצמצם את חבות המס.

בחירת אופן תשלום המס על פדיון ימי חופשה

בעת הבחירה האם לבצע תשלום מס עבור הפדיון באופן מידי של ימי חופשה או לבצע פריסת המס יש לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל אופציה. במידה ואתם זקוקים לסיוע בקבלת ההחלטה, ניתן לפנות למומחה למיסוי כמו יועץ מס, רואה חשבון שידע לבחון את אפשרות פריסת המס לצד יתר לא בהכרח מה שיתאים לעובד אחד יתאים גם לעובד אחר ויש לבחון מספר נקודות בטרם לקיחת ההחלטה.

אופן ביצוע פריסת מס פדיון חופשה

ההליך מבוצע באמצעות טופס 116ג, אותו יש להגיש לפקיד שומה. ניתן להגיש את הטופס במסגרת תיאום מס או ככחלק מ הדו”ח השנתי לשנת המס שבה התקבלה ההכנסה שרוצים לפרוס.

ניתן לראות מדריך לסיוע במילוי טופס 116ג בלינק הבא, אך חשוב לדעת כי איש מקצוע יוכל לסייע לכם לבצע את הפריסה הנכונה ביותר עבורכם ולוודא שלא תעשו טעויות מול רשויות המס .

לסיכום

בשונה מפדיון ימי מחלה, פדיון ימי חופשה הוא זכות הקיימת לכל עובד בעת סיום העסקה ופרישה. פדיון ימי החופשה מבוצע לפי השכר בעת הפדיון, והסכום שנפדה יצורף למשכורת האחרונה שלכם בדרך כלל. סכום זה עשוי להביא לעליה בחבות המס שלכם, משום שהיא נחשב כחלק מהמשכורת. לכן, עומדת בפניכם האפשרות לבצע פריסת מס עד 6 שנים אחורה, יש לבחון את המקרה שלכם לגופו ולבדוק האם משתלם לכם יותר לפרוס מיסים שחלים על פדיון ימי החופשה או שלא, על מנת שתצמצמו את חבות המס שלכם. במידה ואתם זקוקים לסיוע מקצועי, אל תהססו לפנות אלינו לכל שאלה באמצעות ״צריכים עזרה מקצועית?״

הכתבה עניינה אותך?
0 / 5

Your page rank:

כתבות נוספות

הגעתם לגיל פרישה לגמלאות? מזל טוב. יש מי מכם שימשיכו הלאה לעבודה נוספת, בין אם לצורך השלמת הכנסה נוספת או אם לשם יצירת משמעות וסדר יום. כך או כך, חשוב שתדעו שקצבת הפנסיה נחשבת כמקור הכנסה ממש כמו משכורת, ולכן מי מכם שבוחר להמשיך בעבודה נוספת, יצטרך לערוך תיאום מס על מנת שלא תשלמו מס גבוה ותהנו מכמה שיותר מהכסף שהרווחתם. 

כחלק מתכנון הפרישה, חשוב לבחון גם את יתר ההגנות החלות עליכם, וביניהן מה יקרה במידה ויהיה מצב רפואי שימנע מכם לקבל החלטות על עצמכם, קרי תהיו חסרי כשרות משפטית, זמנית או קבועה. מצב זה יכול לקרות בין רגע וללא הכנה מראש, גם בגיל צעיר אך בעיקר בגילאים מבוגרים יותר. ייפוי כח מתמשך יאפשר לכם לקבוע מי יהיה אחראי לכם, ואת התנאים וההוראות לפעולות שיבוצעו בנוגע למצבכם הרפואי, הפיננסי או האישי. זאת במידה ולא תימצאו עוד בתפקוד מלא המאפשר פעולות יום- יומיות פשוטות או צלילות הדעת.

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

יש לכם שאלה או צורך בהתייעצות קטנה?

השאירו לנו פרטים וניתן לכם מענה

או התקשרו: 0508338533